Uživatel nepřihlášen
PC's Blog aneb Made in ČSSR
RSS kanál blogu
Píše: PC CZ - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.

Proč nikdy nepochopím kouzlo asijských videoher - I.díl volného seriálu

Čtvrtek 21.1.2016 23:00 - Autor: PC CZ
To se mi líbí

Mám jednu teorii - kdyby nikdy Japonsko neprohrálo II. světovou válku, nebylo by ani japonských her, ba ani mangy/anime - tak jak je známe.

Asijské hry jsou divné.... Mnozí jejich nepopiratelné kouzlo milují, já však na ně zírám jako na hry z jiné planety.  Není to o kultuře (japonská, čínská i korejská patří mezi nejstarší kultury světa) ale o tom čemu říkáme pop - kultura - tedy kultura masová a populární hlavně u mladých lidí. Ta je totiž DOST DIVNÁ.

Proč ? Dědeček císaře Hirohita (toho který rozpoutal II. světovou) císař Meidži se rozhodl že se musí Japonsko modernizovat a "pozápadnit". To se povedlo. Japonsko přijalo západní styl organizace a řízení armády, boje i oblékání, proniklo sem křesťanství a nakonec v roce 1905 porazilo Rusko (což byl mj. jeden z důvodů k pozdější ruské revoluci). Pak však starý císař zemřel, nastoupil jeho syn, ten zemřel záhy také a k moci se dostal nenápadný korunní princ Hirohito. Přišla doba japonského militarismu, invaze do Číny, pohraniční bitvy se SSSR a nakonec to všechno zakončila válka v Tichomoří. Japonští stratégové si usmysleli že srazí na kolena USA.... dopadlo to jak to dopadlo, ale určitě ne tak jak si japonská generalita a politici představovali. A jedním z plodů japonské obnovy po prohrané válce je i manga, respektive anime. Ta se postupně rozšířila po celém asijském kontinentu a vznikla tak neskutečně prapodivná estetika - kterou ne a ne pochopit. V druhé světové totiž zahynulo velice mnoho Japonců, Číňanů i Korejců a v rámci tradice se začali upřednosťnovat synové před dcerami. Syn totiž rodiče zabezpečí, dcera se vdá a odejde z domu. Čína později zavedla politiku jednoho dítěte, holčičky byly spíše nežádoucí než žádoucí.... Nyní se Čína, Japonsko i Korea potýkají s nedostatkem mladých žen. Čtvrtina Japonců do 30 let jsou "věční panici" protože nemají s kým o panictví přijít ! Ženy jsou si moc dobře vědomy že si mohou vybírat a tak si vybírají - úspěšné, bohaté, často starší, nebo - cizince. Na běžné čínské, japonské a korejské mladé muže nezbývají partnerky, protože zkrátka nejsou dost bohatí. Ovšem je tu - ještě jeden problém.

Asijská pop - kulturní estetika a vnímání žen. Když jsem si nedávno na jednom diskuzním fóru povzdechl že mým ideálem je Yeneffer z Vanderbergu (tak jak je znázorněná v Zaklínači 3) ozvaly se mi tři slečny s tím že vypadají hooodně podobně. Ostatně jednu skor-dvojnici Triss Ranuncul znám i já sám - jenom není zrzavá. Ženy v západních videohrách jsou často vytvořeny podle živých vzorů a když nejste ušlápnutý, můžete svůj videoherní ideál krásy klidně potkat v menze nebo při čekání na tramvaj a třeba se i se svou "Yen" nakonec oženit. Co má ale dělat ubohý Asijec ? Asijká pop kulturní esetetika udělala z žen naprosto nereálné bytosti. Tak jak je prezentuje žádná žena nevypadá, nevypadala a vypadat nemůže. Žádná reálná žena nevypadá jako osmiletá holčička s ňadry velikosti šest a zcela určitě netouží být liškou. Pokud se chci pomazlit se zvířátkem, popadnu našeho  půlročního "boloňáka". Představa že nutím partnerku do toho aby byla liška, pes, nebo panda mi příjde naproto praštěná. Další ukázkou japonského zoufalství je série Death or Alive - takhle prostě holky v Asii nevypadají a pokud Asiaté touží po Evropankách, proč ty slečny propána jána nevypadají jako Evropanky ? Nemluvě o tom že při pohledu na obrázky by každá průměrná Evropanka prohlásila - SU TLUSTÉ !

Kdyby podobnou hru dělalo evropské nebo americké studio tak bojovnice v ní budou vypadat jako účastnice Bikini Fitness (to jsou takové ty osvalené "čičiny"ale ne babochlapi) a budou mít na sobě maximálně masky zvířat ale určitě ne ušiska a heboučké ocásky... Nevím, ale z mého pohledu mi asijská estetika zpodobňování žen ve videohrách příjde extrémní, protože to co ukazuje - neexistuje. Frustrace  z toho že nebudu mít holku (protože jsme si je vyhladili, takže i Čína radši kapitulovala a povolila děti dvě) musí být šílená. Frustrace z toho že nebudu mít holku která vypadá jako z videohry/komixu musí být ještě horší. Průměrná asijská dvacetiletá slečna určitě nemá 180cm, pětky až šestky a postavu francouzské selské dcerky. Navíc tradiční tlak na zabezpečení přibuzenstva, workoholismus, drill ve firmě (kdo nechápe o čem to je ať si pustí úžasný francouzský film strach a chvění) a nemožnost se seznámit, mít vztah, v rámci vztahu sex a nakonec rodinu a děti zcela pochopitelně musí vést k nárustu sebevražd, pocitu osamění a sociální izolace.

Zvláštní kapitolu představují hry nebo části her které umožňují "společensky i morálně nepříjatelné chování" - jak si vysvětlit zírání slečnám do výstřihu v Killer is dead anebo rovnou znásilňovací hry jako jsou rape simulator ? Vytvořit takovou hru evropské nebo americké studio je oheň na střeše. (Osobně mi vadilo mučení a zabíjení žen(čarodějek) v posledním Zaklínači, jakož i oslepení jedné z nich ve dvojce...-více viz článek o zaklínači). Jde o něco velmi nepřijatelného a domnívám se že o ukazuje na podivné směřování společenských hodno ve vyspělých státech Asie (asijských tygrech).

Stejně jako příslušníci amerických ozbrojených sil nepochopili nikdy Kamikadze, nejsem schopen pochopit poetiku asijských videoher.  O dalších nepochopitelných věcech ze světa asijských her zase někdy jindy.

Tisk
Hodnocení:
( 4.3 / 14 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Proč nikdy nepochopím kouzlo asijských videoher - I.díl volného seriálu
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
killjezor člen redakce   7x   "Anime/Manga je podivností celá. " Přeloženo do západního jazyka "Animáky a komiksy jsou podivnost celá. "
Tohle tvrzení silně protichůdné. Anime jsou prostě animované věci a stejně jako v Japonsku, najdeš i u nás věci určené dětem, pubertálům a pak třeba takový Valčík s Bašírem, který rozhodně nepatří mezi tvorbu pro děti. Komiksy jsou na to stejně. Ty bys odsoudil Batmana Year Zero jen proto, že je to komiks? Ale mangu odsoudíš šmahem všechnu....
killjezorkilljezor26380
    29.1.2016 09:09
killjezor

"Anime/Manga je podivností celá. " Přeloženo do západního jazyka "Animáky a komiksy jsou podivnost celá. "
Tohle tvrzení silně protichůdné. Anime jsou prostě animované věci a stejně jako v Japonsku, najdeš i u nás věci určené dětem, pubertálům a pak třeba takový Valčík s Bašírem, který rozhodně nepatří mezi tvorbu pro děti. Komiksy jsou na to stejně. Ty bys odsoudil Batmana Year Zero jen proto, že je to komiks? Ale mangu odsoudíš šmahem všechnu....

ipqm   3x   A nezabudnúť na Pac-mana či Street Fighters...ipqmipqm4972    27.1.2016 03:18 ipqm

A nezabudnúť na Pac-mana či Street Fighters...

Ratos   5x   Japonsky hry jsou to nejlepsi co si dnes muzete zahrat. S clankem absolutne nesouhlasim a autor ani sam nevi kolik japonskych her je top . . .Ratosratos11417    26.1.2016 08:03 Ratos

Japonsky hry jsou to nejlepsi co si dnes muzete zahrat. S clankem absolutne nesouhlasim a autor ani sam nevi kolik japonskych her je top . . .

Stepping Razor   8x   Silent Hill , Project Zero .... PES :thumbup:Stepping Razorstepping-razor40922    23.1.2016 12:34 Stepping Razor

Silent Hill , Project Zero .... PES :thumbup:

vtap   8x   Ni No Kuni, Pokemoni, Mario, Donkey Kong, Resident Evil, Tekken, Zeldy, Metroidy, Onimusha, Suikoiden a v neposlední řadě Rape Lay
Konzole od Nintenda , Segy Sony co spustilo lavinu se svými Playstationy
Možná to PC hráčům tak nepříjde ale ti co znají dobře vědí.
Japonské hravosti vděčíme za mnoho toho co dostáváme
vtapvtap20550
    22.1.2016 17:22
vtap

Ni No Kuni, Pokemoni, Mario, Donkey Kong, Resident Evil, Tekken, Zeldy, Metroidy, Onimusha, Suikoiden a v neposlední řadě Rape Lay
Konzole od Nintenda , Segy Sony co spustilo lavinu se svými Playstationy
Možná to PC hráčům tak nepříjde ale ti co znají dobře vědí.
Japonské hravosti vděčíme za mnoho toho co dostáváme

PC CZ    Od toho je diskuze, to co píši není žádné dogma. Dark Souls je šité pro západ v západním stylu, to se moc nepočítá, stejně jako Bloodborne. Nicméně to mohou být výjímky potvrzující pravidlo. Většina japonské produkce odpovídá tomu co píši a nemá na mysli jen videohry, ale i komiksy, včetně hentai. Japonsko je jedna ze zemí která dlouho tolerovalo dětskou pornografii, kreslenou zákazalo relativně nedávno a stále jsou tolerovány komixy o vztahu školaček v předpubertálním věku s učiteli....

Ideální - nebo idealizovaná estetika je něco jiného než nereálná estetika. Proto se mi líbí Zaklínač 3 i dva protože ženy jako Yen, Triss, Keira nebo Filippa existují - všimněte si že až na FIlippu žádná z nich nemá obrovská prsa :) a i na "Fil" je vidět že jsou pravé :D Jsou to krásně vymodelované ženské, představující ideální, ale ne extrémně idealizovanou krásu. Oproti tomu Ježibaby jsou fakt hnusné... a odporné (ne ovšem ve své sexy podobě. ) Ale tak Zaklínač je příklad z poslední doby, myslím že půvbaných hrdinek, co vypadají jako vaše sousedka-spolužačka-přítelkyně - se dá nalézt hodně - třeba Alyx z Half Life 2 není typická kráska nebo Faith z Mirrors Edge...
PC CZpc-cz31558
    22.1.2016 16:51
PC CZ

Od toho je diskuze, to co píši není žádné dogma. Dark Souls je šité pro západ v západním stylu, to se moc nepočítá, stejně jako Bloodborne. Nicméně to mohou být výjímky potvrzující pravidlo. Většina japonské produkce odpovídá tomu co píši a nemá na mysli jen videohry, ale i komiksy, včetně hentai. Japonsko je jedna ze zemí která dlouho tolerovalo dětskou pornografii, kreslenou zákazalo relativně nedávno a stále jsou tolerovány komixy o vztahu školaček v předpubertálním věku s učiteli....

Ideální - nebo idealizovaná estetika je něco jiného než nereálná estetika. Proto se mi líbí Zaklínač 3 i dva protože ženy jako Yen, Triss, Keira nebo Filippa existují - všimněte si že až na FIlippu žádná z nich nemá obrovská prsa :) a i na "Fil" je vidět že jsou pravé :D Jsou to krásně vymodelované ženské, představující ideální, ale ne extrémně idealizovanou krásu. Oproti tomu Ježibaby jsou fakt hnusné... a odporné (ne ovšem ve své sexy podobě. ) Ale tak Zaklínač je příklad z poslední doby, myslím že půvbaných hrdinek, co vypadají jako vaše sousedka-spolužačka-přítelkyně - se dá nalézt hodně - třeba Alyx z Half Life 2 není typická kráska nebo Faith z Mirrors Edge...

rocketbg    Dobře, souhlasím s tebou, že spousta her (ale určitě to není pouze specialitka Japonska) má postavy vzhledově ideální - jinými slovy, character design nepřipustí, aby někdo vypadal hnusně. Holt realistické až naturalistické vidění světa ve hrách není zas tak populární - obzvlášť v Japonsku. Ale i tam existuje spousta výjimek jako třeba hodně temné Dark Souls. Nemůžeš posuzovat celou knihovnu japonských her podle extrémů jako je Dead or Alive nebo rapovací simulátor (což určitě není mainstreamová hra a určitě spousta Japonců ji ani nezná) .

Upřimně řečeno mi ta barevnost a nerealistický vzhled postav vůbec nevadí, takže skutečně je to o vkusu člověka. A co přesně myslíš tou japonskou narativou? Zdá se ti stereotypní? (Protože mně někdy taky, právě proto dneska spousta lidí nejnovější Final Fantasy kritizují, ale pokud mluvíme o starších originálních dílech jako FF7/FF10, tak mi vše přišlo parádní a originální. )

I když se budu japonských her zastávat (nebo alespoň těch přiměřených) , tak rád si přečtu ten druhý díl se Zeldou, až ho vydáš.
rocketbgrocketbg38351
    22.1.2016 15:49
rocketbg

Dobře, souhlasím s tebou, že spousta her (ale určitě to není pouze specialitka Japonska) má postavy vzhledově ideální - jinými slovy, character design nepřipustí, aby někdo vypadal hnusně. Holt realistické až naturalistické vidění světa ve hrách není zas tak populární - obzvlášť v Japonsku. Ale i tam existuje spousta výjimek jako třeba hodně temné Dark Souls. Nemůžeš posuzovat celou knihovnu japonských her podle extrémů jako je Dead or Alive nebo rapovací simulátor (což určitě není mainstreamová hra a určitě spousta Japonců ji ani nezná) .

Upřimně řečeno mi ta barevnost a nerealistický vzhled postav vůbec nevadí, takže skutečně je to o vkusu člověka. A co přesně myslíš tou japonskou narativou? Zdá se ti stereotypní? (Protože mně někdy taky, právě proto dneska spousta lidí nejnovější Final Fantasy kritizují, ale pokud mluvíme o starších originálních dílech jako FF7/FF10, tak mi vše přišlo parádní a originální. )

I když se budu japonských her zastávat (nebo alespoň těch přiměřených) , tak rád si přečtu ten druhý díl se Zeldou, až ho vydáš.

PC CZ   1x   Na Zeldu příjde také řada neboj. Anime/Manga je podivností celá. Do toho přece spadá i mnohými milované Final Fantasy - kde je to co kritizuju taky - ženy co nevypadají jako ženy (ani muži co nevypadají jako muži) šílená ve větru vlající hára, přerostlé zbraně, barevnost a japonská narativita. Není to jen o tom že by tyhle podivné modely vzhledu žen byly jen ve "znásilňovacích hrách" - prostě je tím prolezlá celá japonská pop kultura. Aby bylo jasné, mne v mém pokročilém věku (35) už prudí i "kalifonský vzhled žen ve videohrách" - kalifornský vzhled - vybělené zuby, evidentně umělá ňadra, dokonalý účes a nalíčení a bikini...-aby nedošlo k omylu - to vše ve fantasy světě.... Ó jak si užívám Zaklínače který tohe eliminuje.... :) Nicméně "kalifornská kráska" je pořád skutečností blíže nežli estetika japonských her...Byť svým způsobem vytváří zdeformovaný pohled na skutečnost oba směry.PC CZpc-cz31558    22.1.2016 12:20 PC CZ

Na Zeldu příjde také řada neboj. Anime/Manga je podivností celá. Do toho přece spadá i mnohými milované Final Fantasy - kde je to co kritizuju taky - ženy co nevypadají jako ženy (ani muži co nevypadají jako muži) šílená ve větru vlající hára, přerostlé zbraně, barevnost a japonská narativita. Není to jen o tom že by tyhle podivné modely vzhledu žen byly jen ve "znásilňovacích hrách" - prostě je tím prolezlá celá japonská pop kultura. Aby bylo jasné, mne v mém pokročilém věku (35) už prudí i "kalifonský vzhled žen ve videohrách" - kalifornský vzhled - vybělené zuby, evidentně umělá ňadra, dokonalý účes a nalíčení a bikini...-aby nedošlo k omylu - to vše ve fantasy světě.... Ó jak si užívám Zaklínače který tohe eliminuje.... :) Nicméně "kalifornská kráska" je pořád skutečností blíže nežli estetika japonských her...Byť svým způsobem vytváří zdeformovaný pohled na skutečnost oba směry.

rocketbg    Myslím, že máš trochu zkreslený pohled na japonský herní průmysl. Ne každá hra z Japonska je totiž perverzní halda malých anime holčiček nebo divných, pro Evropana nepochopitelných věcí (takové hry se mimojiné na západ ani nedostávají) . Existuje spousta vážnějších her, kde tyhle věci vůbec nenajdeš - třeba takové JRPG od Levelu-5 Ni no Kuni je dle názorů spousty lidí (nezažraných do japonské kultury) naprostý masterpiece. Z akčních adventur je naprosto vynikající fantasy Zelda (taky tam nemáš ani zmínku o podivnostech) . Ty "podivnější" hry, o kterých nejspíše mluvíš, jsou odsuzovány i většinou Japonců - nedávno jsem se koukal na nezávislá interview s mladými tokijskými Japonci (18-25 let) a překvapilo mě, že většina z nich otaku-kulturu a hraní her odsuzovala. Což vypovídá o tom, že to vůbec není pop-kultura v Japonsku (ta je spíše zaměřená na zbožňování všeho od Disney - z nějakého důvodu) , ale kultura pro minoritní skupinu (jejíž podíl bude samozřejmě vyšší než v západních státech, to ano) .

Ale jinak důvod pro vznik této minoritní skupiny jsi odhalil správně.
rocketbgrocketbg38351
    22.1.2016 10:52
rocketbg

Myslím, že máš trochu zkreslený pohled na japonský herní průmysl. Ne každá hra z Japonska je totiž perverzní halda malých anime holčiček nebo divných, pro Evropana nepochopitelných věcí (takové hry se mimojiné na západ ani nedostávají) . Existuje spousta vážnějších her, kde tyhle věci vůbec nenajdeš - třeba takové JRPG od Levelu-5 Ni no Kuni je dle názorů spousty lidí (nezažraných do japonské kultury) naprostý masterpiece. Z akčních adventur je naprosto vynikající fantasy Zelda (taky tam nemáš ani zmínku o podivnostech) . Ty "podivnější" hry, o kterých nejspíše mluvíš, jsou odsuzovány i většinou Japonců - nedávno jsem se koukal na nezávislá interview s mladými tokijskými Japonci (18-25 let) a překvapilo mě, že většina z nich otaku-kulturu a hraní her odsuzovala. Což vypovídá o tom, že to vůbec není pop-kultura v Japonsku (ta je spíše zaměřená na zbožňování všeho od Disney - z nějakého důvodu) , ale kultura pro minoritní skupinu (jejíž podíl bude samozřejmě vyšší než v západních státech, to ano) .

Ale jinak důvod pro vznik této minoritní skupiny jsi odhalil správně.